Miercuri, 6 Iunie 2001
In urma unei explozii devastatoare
10 muncitori romani-carbonizati in Santierul Naval Constanta
- Neglijenta criminala?
- La bordul navei Anopolis", aflata la reparatii, mai izbucnise un alt incendiu, soldat cu 4 raniti, acum doua saptamani
Carmen CHIHAIA
Ieri, in jurul orei 13, in docul uscat al Santierului Naval Constanta cerul s-a inrosit deasupra navei Anopolis, aflata la reparatii. Purtatorul de cuvant al SNC, dl. ing. Sorin Putinei, ne-a informat ca din primele cercetari rezulta ca focul s-a produs in tancul 4 centru, din cauze inca necunoscute. Intreaga conducere a santierului a venit la fata locului. Flacarile au fost domolite cu ajutorul a 5 masini-pompier apartinand SNC, CNAPMC si pompierilor militari ai Brigazii Dobrogea". S-a incercat coborarea, prin fumul inecacios, in tancul parjolit pentru a se vedea, in primul rand, daca nu cumva exista oameni prinsi acolo. Si cati anume sunt, cat de grav au fost raniti, pentru a fi internati imediat la Spitalul Port sau Judetean (in functie de gravitatea arsurilor). Se spera ca nici unul dintre ei sa nu fi decedat.
Imediat ce vestea incendiului s-a raspandit in santier si in oras, centrala SNC-ului a fost asaltata cu apeluri. Familiile muncitorilor care, se presupunea, ar fi putut cadea victime parjolului din tancul 4 au fost primele care s-au alertat. Unii, cu mic, cu mare, au venit sa vada cu ochii lor ce s-a intamplat. Imaginea petrolierului fumegand era insa mai graitoare decat orice: in dreptul locului unde se banuia ca a fost epicentrul dezastrului, coca era zdrentuita, mirosea a fier incins.
Cand s-a putut urca la bord, pompierii au descoperit ca, de fapt, nu a fost un simplu incendiu, ci o explozie puternica. Tancul numarul 4, din centrul vasului maltez, de 85.000 tdw, oferea ochilor spectacolul unei uriase gauri negre. Haul se casca dedesubt, abrupt, amenintator, ca o capcana.Senzatia de dezastru coplesitor crestea pe masura ce se descopereau corpurile neinsufletite ale muncitorilor. Pana si cei mai zdraveni la minte si la trup isi simteau inima golita de sange, ochii incetosati de lacrimi. Unu, doi, trei, patru, cinci, sase, sapte... pompierii sperau, cu rasuflarea taiata, sa nu continue mai mult numaratoarea macabra, dar, ca intr-un film de groaza, cadavrele se incapatanau parca sa apara, iar si iar.
Pe scari, de pe fundul tancului, prin apa unsuroasa, glodoasa, putind a cosmar.
Muncitorii de pe santier nu voiau sa dea crezare cuvintelor linistitoare: ei insistau sa fie de fata nu numai la scoaterea colegilor decedati, la identificarea lor, dar si sa afle adevarul despre explozia care a indoliat SNC-ul si atatea familii. Fiindca, aveau ei convingerea, nu martea cu cele trei ceasuri rele ar fi de vina pentru aceasta nenorocire teribila, cat mai cu seama neglijenta patronului care nu a verificat daca, acolo jos, degazarea e pe bune". Ei nu uita ca, tot pe Anopolis", a mai avut loc o tragedie de curand, si tot din vina alora care nu-si fac verificarile ca lumea. 4 oameni au fost raniti". Credinta lor este ca explozia s-a produs din cauza gazelor acumulate si aprinse imediat ce s-a trecut la sudura cu flacara deschisa". Ei ar vrea sa cada capul maltezului" fara chip, care a bagat petrolierul cu burta plesnind de gaze" in reparatii la SNC, dupa ce aia de la Daewoo Mangalia l-au refuzat. Muncitorii zic chiar ca, de dimineata, unul dintre sudori" avea niste semne rele: i se zbatea un ochi si, infricosat de presimtiri, nu se dadea dus sa coboare in tanc. Da' se gandeau cu totii ca si-ar putea pierde painea daca faceau mutre. Asa ca s-au dus. Si dusi sunt".
Oficialii santierului resping aceste speculatii", considerand ca de vreme ce, la control, nu s-a depistat nimic de natura sa puna vietile oamenilor in pericol, nu poate fi vorba de o degazare" facuta pe sponci. Ancheta urmeaza sa descurce, speram, itele nenorocirii. Din pacate, cand e vorba de atatea cadavre, nimic nu mai tine de cald.
Or, pana la inchiderea editiei se numarasera nu mai putin de 10 cadavre. In mai multe cazuri, identificarea s-a dovedit aproape imposibila, atat de arsi, desfigurati aratau trei dintre victime. Identificarea s-a facut luand la mana... tabelul cu echipa intrata la lucru de dimineata si bifand cine e, si cine nu". A fost interzis insa, in aceasta faza a anchetei, complet, accesul presei pe nava, pentru a se putea identifica precis de catre sefii de echipa cine a fost fiecare in parte. Nu vrem sa facem, pana nu suntem siguri suta, la suta nici un nume public. Cand nu va mai exista nici un dubiu, nu vom ezita sa va oferim toate informatiile", ne asigura dl. ing. Sorin Putinei, purtatorul de cuvant SNC. Domnia sa e convins ca nimeni nu si-ar fi permis sa dea Certificatul de ges-free pe ochi frumosi. Cine si-ar putea asuma o asemenea... nici nu stiu cum sa zic?! Deci, vom sti ce s-a intamplat numai dupa ce vom avea mai multe date ale anchetei".