Portalul :: Sindical

                 Acasa > Articole > Arhiva de Presa 2012 > Uzina de camioane din Brasov, de la glorie la dezastru
Uzina de camioane din Brasov, de la glorie la dezastru
Data 18/11/2012 22:57  Autor admin  Accesari 2742  Limba Global

Adevarul.jpg
www.adevarul.ro/locale/brasov/brasov-Uzina_de_camioane_din_Brasov-de_la_glorie-la_dezastru_0_810519202.html#
Miercuri, 14 noiembrie 2012

Uzina de camioane din Braşov, de la glorie la dezastru

Autor: Simona Suciu

Uzina a supravieţuit în ultimii ani din banii obţinuţi pe camioanele făcute pentru armata SUA. FOTO: Simona Suciu

BRASOV Uzina a supravieţuit în ultimii ani din banii obţinuţi pe camioanele făcute pentru armata SUA. FOTO: Simona Suciu


Fabrica-fanion a Braşovului a ajuns, de la 26.000 de angajaţi în 1978, la doar 500 în prezent. Viaţa uzinei „Roman" a început în anul 1921, când s-a înfiinţat Societatea Romloc, unde se reparau locomotive şi vagoane.

De-a lungul anilor, uzina a trecut prin numeroase transformări, de nume, dar şi din punctul de vedere al produselor. În anul 1938, Societatea Romloc a început să fabrice armament şi a devenit o afacere bănoasă. După naţionalizare, în 1953, uzina a fost botezată „Steagul Roşu", iar guvernul de atunci i-a dat o nouă destinaţie: producerea primelor autocamioane româneşti. Primul model, SR 101, a ieşit pe poarta uzinei un an mai târziu. Atunci s-au produs 700 de camioane, iar în 1977 s-a ajuns la o producţie record de 33.000 de maşini pe an.

Şi numărul de angajaţi a crescut vertiginos de la un an la altul. Dacă în 1954 fabrica avea 4.400 de salariaţi, în 1978 s-a ajuns la 26.000. „Steagul Roşu" devenise cea mai mare uzină din Braşov şi un succes peste hotare. Celebrele modele Carpaţi, Bucegi, ROMAN sau DAC aveau mare căutare la export în Ungaria, RDG, Polonia, Statele Unite sau Grecia.

Mărturie din anii buni ai uzinei

Ioan C. a lucrat toată viaţa la „Steagul Roşu". Chiar dacă au trecut 25 de ani de la revolta din 1987, bărbatul se teme încă de apariţii publice. „Cea mai bună perioadă la uzină a fost în anii ‘70-‘80. Era mult de lucru. Se muncea în trei schimburi, şi sâmbăta, şi duminica. Câştigam 2.500 de lei, uneori şi 3.000 de lei. Era un salariu bun. În anii '80, când ieşeau oamenii de la schimbul unu, ziceai că e manifestaţie. Am sperat că totul se va schimba după Revoluţie. În schimb, industria s-a distrus. Acum au mai rămas doar câţiva muncitori. Este mare păcat", povesteşte bărbatul.

După 1990 a început declinul

Timp de cinci decenii, „Steagul Roşu" a fost emblema oraşului. După Revoluţie, însă, a început perioada nefastă. Fabrica a fost rebotezată Roman SA. În 2004, uzina a fost privatizată şi mii de oameni au fost daţi afară. În 2006, fabrica a fost preluată de omul de afaceri Ioan Neculaie. Modul în care a devenit patron este şi acum motiv de scandal.

 

 

În 2004, 80% din acţiuni au fost date Asociaţiei Pro Braşov, iar preşedinte al Consiliului de Administraţie a fost numit Ioan Neculaie. El a preluat însă acţiunile doi ani mai târziu. Ioan Olaru, preşedintele de acum al Asociaţiei Pro Braşov, l-a dat în judecată pe Neculaie şi, după şase ani de procese, a câştigat. Tribunalul a decis revenirea la acţionariatul din 2004. „Neculaie a reuşit, printr-o simplă declaraţie pe proprie răspundere şi în cârdăşie cu cei care lucrau atunci la Registrul Comerţului, să devină acţionar majoritar. Ne-am judecat ani întregi şi, până la urmă, ni s-a dat dreptate. Dacă eram în altă ţară, era legat în 24 de ore pentru ce a făcut. Vrem să facem un Parc Industrial la Roman şi vor aduce cele mai tari firme din Japonia. Vreau ca oamenii să aibă unde munci", declara Ioan Olaru, la pronunţarea sentinţei.

La rândul său, Neculaie a spus că nu a făcut nimic ilegal. „Eu am preluat legal uzina Roman, după ce Asociaţia Pro Braşov nu a depus cei 320.000 de lei, aport la capitalul social. Instanţa nu a ţinut cont de nimic. Este o decizie a unui judecător cel puţin nebun. Acum, capitalul social la Roman este de 40 de milioane de lei şi în aceşti ani s-au făcut investiţii de 240 de milioane de lei. Avem şi drept de retenţie. Practic, abia atunci când Asociaţia Pro Braşov va plăti aceşti bani, va putea prelua uzina", declara şi Ioan Neculaie, după aflarea sentinţei. Procesul este în recurs la tribunal, iar un nou termen va fi în primăvara lui 2013.

 


Uzina, la un pas de faliment

Acum, doar 500 de oameni mai lucrează la Roman. Uzina a supravieţuit în ultimii ani din banii obţinuţi pe camioanele făcute pentru armata Statelor Unite şi livrate către Pentagon. Roman a obţinut aproape 200 de milioane de dolari pe 600 de camioane. Anul trecut, însă, nu a mai câştigat licitaţia şi nici comenzi de pe piaţa internă nu sunt.


Compania Prefa SA a cerut în instanţă intrarea în insolvenţă a Roman pentru o datorie de 6,2 milioane de lei. Şi Agenţia Judeţeană de Ocupare a Forţei de Muncă cere acelaşi lucru pentru o datorie de peste 3,5 milioane de lei, reprezentând plăţile compensatorii ale angajaţilor disponibilizaţi. Salariile s-au plătit din bugetul de asigurări sociale, iar AJOFM nu şi-a mai recuperat banii. Procesul este pe rol, iar ieri s-a dat o nouă amânare în acest dosar.


Autobuzele Roman, în Dubai?

Uzina braşoveană Roman SA are solicitări de autobuze din partea unei companii din Dubai pentru autobuzele produse la Braşov. Este vorba despre autobuzul Urban Crosstown, care are motorizare Euro 5, podea total coborâtă, caroserie autoportantă, dispozitive tehnice destinate să faciliteze accesul persoanelor cu mobilitate redusă şi sistem de siguranţă care nu permite plecarea autobuzului cu uşile deschise. Are o capacitate totală de 91 de persoane. „Discuţiile sunt într-un stadiu avansat, dar încă nu am semnat contractul. Am încredere că acest lucru se va întâmpla. Mai avem în discuţie şi alte comenzi", a declarat Carol Rugacs, managerul Roman SA.

 

Comentarii:

Mike2012-11-14 22:50:49Toate itreprinderile de stat au fost capusate de catre securisti. Securistii erau sefii de sectie, oameni cu functii in aceste uzine, care aveau cate un SRL care vindea catre uzina bunuri, servicii la niste preturi fantastice si procurau produse din uzine la pret de rebut dupa care le vindeau prin magazinele lor. Scopul lor final era de a cupara pe nimic sectii din uzine sau chiar toata fabrica daca se putea. Singura problema era ca securistii (deveniti oameni de afaceri) nu puteau face fata unei piete de desfacere competitive pentru ca stiau doar sa fure si sa faca specula. Erau ineficienti si rupti de realitate. Cam asta e rezultatul dupa 20 de ani de devalizare al acestor fabrici gen Roman, UTB.... etc. Securistii au inventat sloganul "noi nu ne vindem tara"

 

  •   brasovean2012-11-15 05:48:10SARACUL DE TINE.... AI VISAT URÂT DE SPUI IDIOTENII DIN ASTEA? DU-TE DE TE TRATEAZA LA CAP CA ESTI VARZĂ

 

  • @brasovean securist2012-11-15 10:33:33Cum am aruncat momeala cum se ataca seruristu' (informatoru') Da iti confirm, am lucrat in UTB si a fost ca un COSMAR pentru mine, pentru tine sunt idiotenii afirmatiile mele pentru altii adevarul crunt. Nu va mai merge cu furatu pentru ca eu si multi din colegii mei am emigrat din cauza unor incapabili si nenorociti? Avea dreptate I.L. Caragiale: „În România, linguşirea şi hoţia sunt virtuţi“

 

  PIX2012-11-14 22:52:46DA E CEVA GRAV CA NU MAI LA ROMINI SE INTIMPLA TIGANIE...NU E USOR SA FACI UN CAMION MAI ALES DE ARMATA DOTAT CU RACHETE DE RAZA LUNGA...DACA ERA LA CHINEZI ...UNIREA FACEA PUTERE ...OLARU DACA ERA NEPRICEPUT RAMINEA NICULAI ET....E GREU SA FACI O DIRECTIE UN MOTOR UN DIFERENTIAL...CIOBANII NUSTIU...TI GANII HABAR NU AU PARLAMENTARII..IM PU TITI ..SI LU PI DICTATORI NICI ATIT..POLITICIII RA HAT CURAT..TREBUIE AJUTATI CU BANII CU STRUNGURI MODRNE AUTOMATE,,,..CU TURNATORI MECANICI SUDORI ELECTRONISTI.. URGENT.. ARMATA I TREBUIE CAMIOANE NORMAL CU CAII SI MAGARII NU SE MAI POATE DUCE LA BATAIE...ANULATI BUCRESTIIUL DEVENITI INDEPENDENTI DE BUCURESTI SI ALTI MAFIOTI ...U.E.FACETI O BAZA MARE DE TIRURI IN EUROPA ADUC CISTIG..LINIE DE AUTOBUZE GEN ATLAS SIB...BANII SE FAC GREU

 

  •   mariobv2012-11-15 08:54:36La cat de agramat e cel care a scris acest mesaj incep sa cred ca e scris de Neculaie :))

 

  • neaculaie2012-11-15 14:57:48noo, n-am scris io, ca-s ocupat cu echipa de football! totusi e tare aia cu export pe unde vrei si unde nu vrei! ungaria fabrica si ea tot sub licenta m.a.n. - jarmanea autocamioane la raba eto gyor..pana la urma am inceput sa importam noi de la ei motoare si altele! apoi, dupa '90, tiriac a venit cu mercedes sa fabrice autocamioane la sabrov, dar n-a fost primit de ,,sindicalistii" cu epoleti! de retinut aceste aspecte dragi brasoweni!!!! nitica realitate si apa rece pe ochi nu strica!!! haide-ti sa lasam fantasmagoriile cu industria aia mare din rrominica si sa revenim cu picerele pe pamant!!!

 

  TERMINATOR2012-11-14 23:02:36da domnule sef de TRIB ...SECURISTII....ACEASI PROBLEMA ..DAR NUMAI SINT TANCURI SA LE TRIMEATA NISTE GHIULELE...IN VILELE LOR FURATE UNDE SE ASCUND CU HOITURI LE FAMILIALE PARA ZITE...UNDE E ARMATA DE CE JURA CREDINTA PATRIE SI NU EXECUTA INAMICUL...TOTI SECURISTII..ATUNCI SINT FALSI A JURAT STRIMB..DUMNEZEU DUPA CITE INTELEG ..I PLACE SA SE UITE LA TV LA FILME DE GROAZA..OROARE...DUPA CE PARA ZITII FAC RAVAGII ATUNCI VINE EL SI TREMURA PAMINTUL SI ZICE CA EL E SEFUL ..DISTRUGE SI EL TOT ..SI UNDE E BINELE...NUMAI RAU NUMAI TEROARE...ASA CA ANIHILATII...TERO RIS TII SECU RISTI...TAIATILE MINILE PICIOARELE DINTII DUPA NASUL OCHII URECHILE...NUMAI ASA REUSITI SA SCAPATI ROMINIA DE CIUMA

 

  Zigmund2012-11-15 09:09:09Uzina n-a fost privatizata, asa cum minte autorul articolului. Bombonel-Nastase l-a dat cu titlu gratuit mafiei PSD din Brasov, iar un smecheras, unul din milionarii de carton emanati dupa 1989, printr-un tertip jmecheresc a reusit sa-l sufle de sub nasul concurentei si sa-l jefuiasca. Nastase ar merita inchisoare pe viat si confiscarea totatla a averii a doar pt. asta. ... Interesant este ca PSD, cea mai mare grupare mafiota de dupa 1989, mai are obrazul sa ne ceara votul.

 

  •   muller2012-11-15 15:02:18korekt zsigmond!!! dar degeaba le spui romanilor adevarul! poporul roman se autoflageleaza la fiecare alegere!!!! am lucrat si eu pe vremuri la autocamioane! cineva spunea asa: de cand au plecat sashii din transilvania a plecat si seriozitatea productiei!!! auf.......ehen!!!!!

 

  jojo2012-11-15 10:12:48Acest "om" cu numele de Nicolaie, un simplu ciocanar intr-o fabrica brasoveana de importanta minora , a fost intrebat vreodata de unde a avut el acele sume mari de bani de a cumparat toata industria din Brasov?Se vorbestse ca este cumnatul lui Babiuc, si ca Nicolaie ar fi doar paravan, ? mai mult, se lauda cu investitii de 240 de milioane in uzina , dar numai cine n-a lucrat aici il poate crede,. In uzina au fost cel putin sapte linii automate de prelucrare ca'.linii de bloc motor ,chiuloasa ,arbori ,biele ,bucsi, punti spate,centre de pprelucrare cu comenzi numerice ,cemai o intreaga avere care la ora actuala ar costa zeci de milioane de euro daca nu sute. Borfasul , in cardasie cu alti le-a vandut l fiare vechi si si-a luat si el ,,,de ,un mic elicopter cu care zboara pe deasupra orasulu

 

  -- Comentariu dezactivat din motive de securitate/spam --2012-11-15 10:52:59

 

  Mike2012-11-15 10:59:28Marile fabrici Brasovene au fost ofertate spre a fi achizitionate dupa 89 de firme importante: Roman de catre Mercedes, Ikarus, Scania; UTB de catre NewHolland, Daewoo, Landini, Class; Rulmentul de catre INA Schaeffler etc. Se zvonea cum ca guvernul Nastase a cerut spaga de la INA pentru privatizarea Rulmentul, pana la urma au facut fabrica de 4000 angajati in Cristian, nici macar in Brasov ca sa fuga de speculanti si parveniti. LANDINI cand a venit pe platforma UTB si au inceput dezvoltarea de produse noi si s-au apucat de muncit, dupa un timp cand parea ca lucrurile incep sa mearga, au disparut in mod bizar dupa care s-a lichidat fabrica, Acum se poate admira un peisaj dezolant pe platformele vechilor uzine care chiar nu valoreaza nimic.

 

  fost angajat la UAB2012-11-15 18:22:46aceasta uzina a fost distrusa de adrian nastase si ion iliescu...restul sant vorbe...ion nicolae(cred ca asa il cheama) nu are nici o vina, el sa trezit in aceasta uzina ca un ,,fulg de nea,, in desert

 

  •   Imo2012-11-16 00:07:36Din pacate aceasi soarta o impartasesc si alte foste uzine din tara iar noi cei care am vrea sa schimbam lucrurile nu suntem in masura din mai multe motive cel mai important fiind lipsa de unitate. Decaderea economiei romane nu este adresata la nivelul conducatorilor locali sau de guvern, ci mai degraba manipulata de mercenari politici pentru interese proprii. Puteti sa-mi spuneti daca exista in Romania vreo miscare politica care are ca agenda cresterea economica. Nu ma refer la partide politice corupte ci mai degraba la o organizatie anti "conspirationala" As vrea sa particip la un effort de reconstruire a tarii. Va rog nu raspundeti la comentariul meu daca nu aveti nimic pozitive de spus, ceva folositor comunitatii. Va multumesc.

 

  • bbb2012-11-17 12:53:07Uzina nu mai exista, ce vedeti din strada si atat.
Taguri mafia
Nu este nici un comentariu.